Highlight

Những điều thú vị khi dùng Trí tuệ nhân tạo của Viettel

Những người dùng Internet tại Việt Nam thường lấy “chị Google” ra để… giải trí. Khi “chị” đọc văn bản hay chỉ đường cho người tham gia gi...

Thursday, July 4, 2019

Những điều thú vị khi dùng Trí tuệ nhân tạo của Viettel



Những người dùng Internet tại Việt Nam thường lấy “chị Google” ra để… giải trí. Khi “chị” đọc văn bản hay chỉ đường cho người tham gia giao thông, chất giọng của “chị” luôn khiến cho người ta thấy muốn cười. Thế nhưng, nếu dùng AI của Viettel, người nghe sẽ thấy khác…

Giọng đọc “như người thật” trên báo điện tử
Công nghệ chuyển văn bản thành giọng nói (text to speech) được ứng dụng vào nhiều lĩnh vực của cuộc sống, trong đó có báo nói. Loại hình này ra đời, đem lại cách tiếp cận thông tin mới cho độc giả nhưng bị đánh giá là “không khác gì chị Google”.
Cho đến khi báo điện tử Dân trí và nhiều báo điện tử khác phát triển báo nói từ công nghệ trí tuệ nhân tạo (AI) do Tập đoàn Viettel cung cấp, độc giả đã thực sự bị bất ngờ với chất giọng truyền cảm, mượt mà vang lên từ chiếc máy tính. Không những vậy, họ còn có thể chọn tông giọng mong muốn để cảm thấy gần gũi với địa phương của mình hơn như giọng nam, giọng nữ, giọng miền bắc, giọng miền nam.
“Công nghệ AI của Viettel phát triển dựa trên dữ liệu tổng hợp tiếng nói, tạo ra giọng đọc máy nhưng tự nhiên như giọng người. Chúng tôi đang phát triển giọng máy ngày càng đa dạng hơn. Ngoài giọng đọc theo giới tính và vùng miền, còn có giọng đọc theo độ tuổi như trẻ em, người già, thanh niên…” – Anh Nguyễn Hoàng Hưng, Phó trưởng phòng Khoa học Công nghệ, Trung tâm Không gian mạng của Viettel cho biết.
Sản phẩm này được đánh giá là một trong những công nghệ giọng đọc nhân tạo tốt nhất thế giới hiện nay. Công nghệ “text to speech” do Viettel phát triển có thể thay thế hoàn hảo cho phát thanh viên và người ghi âm chuyên nghiệp trong các công việc như đọc truyện, đọc báo, tổng đài trả lời thông tin tự động…
Nhưng đó chỉ là một ứng dụng rất nhỏ được phát triển từ công nghệ AI mà Viettel đã nghiên cứu và đưa vào thực tế. Trong lĩnh vực truyền thông - Marketing, Trung tâm không gian mạng đã tạo ra hệ thống Reputa có khả năng giám sát 100% các kênh trên không gian mạng, phát hiện, cảnh báo chính xác những điểm nóng dư luận và dấu hiệu khủng hoảng truyền thông của doanh nghiệp, các tổ chức và Chính phủ.
Social Listening không phải là một sản phẩm xa lạ đối với các doanh nghiệp, mà thậm chí trong thời đại ngày nay, khi mạng xã hội phát triển mạnh mẽ thì hầu hết các doanh nghiệp, tổ chức lớn đều sử dụng để kịp thời nhận diện khủng hoảng truyền thông. Nhưng Reputa của Viettel là hệ thống đầu tiên tại Đông Nam Á có khả năng giám sát thông tin trên video và báo giấy.
Anh Nguyễn Hoàng Hưng cho biết, việc giám sát thông tin trên video được dựa trên công nghệ lõi là chuyển đổi âm thanh từ video thành văn bản (speech to text). Reputa kết hợp thêm công nghệ xử lý ngôn ngữ tự nhiên, nhờ đó có thể xác định được thái độ của người nói là tích cực hay tiêu cực. Như vậy, từ những từ khóa mà khách hàng mong muốn, Reputa có thể nhận dạng nội dung của đoạn video trên Internet, và quan trọng hơn cả, là nội dung đó có tiêu cực hay không.
Trong khi đó, hoạt động giám sát thông tin trên báo giấy dựa trên việc xử lý hình ảnh. Từ dữ liệu ảnh chụp hoặc scan trang báo, công nghệ chuyển đổi hình ảnh thành văn bản sẽ được sử dụng để hệ thống phát hiện những nội dung mà doanh nghiệp cần theo dõi.
… Và căn bệnh nguy hiểm tại Việt Nam
Khoảng hơn 1 tháng nay, tại một số bệnh viện, các bệnh nhân đến nội soi đường tiêu hóa không còn phải ngồi chờ cả tiếng đồng hồ để lấy kết quả như trước mà chỉ mất vài phút. Đó là nhờ Hệ thống hỗ trợ chẩn đoán ảnh nội soi của Viettel - Sản phẩm đầu tiên tại Việt Nam ứng dụng Trí tuệ nhân tạo vào lĩnh vực nội soi.


“Tất cả các hình ảnh chụp được sau khi nội soi sẽ được đưa vào hệ thống của Viettel, phân loại ảnh vào các vị trí của đường tiêu hóa. Sau đó, khoanh vùng những chỗ mà nó đánh giá là có dấu hiệu tổn thương, đánh giá mức độ tổn thương và cuối cùng là trả kết quả cho bác sỹ” – chị Đặng Quỳnh Anh, kỹ sư nghiên cứu thuật toán, Ban Nghiên cứu Ứng dụng Toán học (Viettel) cho biết.
Như vậy, thay vì phải mất nhiều thời gian để xem hình ảnh bằng mắt thường và đánh giá tổn thương bằng kinh nghiệm thì giờ đây các bác sỹ chỉ cần nhìn vào kết quả mà hệ thống đưa ra, kiểm tra lại và đưa ra phương án điều trị. Không chỉ tiết kiệm thời gian và sức lực cho các bác sỹ, sản phẩm AI này cũng làm tăng tỷ lệ chính xác khi xác định tổn thương, tránh bỏ sót những tổn thương ở giai đoạn mới chớm.
“Sau này hệ thống phát triển hơn, thậm chí sẽ không cần bác sỹ kiểm tra lại nữa mà có thể trả luôn kết quả cho bệnh nhân” – chị Quỳnh Anh khẳng định.
Bệnh dạ dày là một căn bệnh nghe có vẻ đơn giản nhưng thực tế, đó là bệnh phổ biến nhất ở Việt Nam, đồng thời ung thư dạ dày cũng là loại bệnh đứng thứ 3 về tỷ lệ tử vong. Theo con số thống kê, mỗi năm Việt Nam có khoảng trên 17.000 ca ung thư dạ dày mới mắc, số người tử vong khoảng 15.000 ca. Tuy nhiên, điều nguy hiểm của loại bệnh này là dấu hiệu phát bệnh ở giai đoạn đầu không rõ ràng nên hầu hết được phát hiện ra ở giai đoạn muộn.
Chính vì vậy, trong Y tế, Viettel lựa chọn phát triển công nghệ AI đầu tiên trong lĩnh vực nội soi đường tiêu hóa, nhằm hỗ trợ các bác sỹ phát hiện ra bệnh sớm hơn, tăng khả năng chữa bệnh. Khi được triển khai rộng rãi, giải pháp này của Viettel được kì vọng sẽ giúp thời gian trả kết quả chẩn đoán nhanh hơn gấp 5 lần, tăng tỉ lệ phát hiện ung thư dạ dày ở giai đoạn sớm lên gấp 3 lần so với trước đây, đồng thời hỗ trợ đào tạo bác sĩ trẻ. Nhờ vào ứng dụng Trí tuệ nhân tạo, trong tương lai, người dân sẽ được hưởng dịch vụ y tế chất lượng cao ở mọi nơi.
“Do hiện tại Viettel chỉ tiếp cận được nguồn dữ liệu ảnh nội soi đường tiêu hóa từ Viện Gan mật nên công nghệ AI mới chỉ dừng lại trong lĩnh vực này. Nhưng sau này, chắc chắn chúng tôi sẽ mở rộng ứng dụng sang các loại hình khác” – chị Quỳnh Anh tiết lộ.
Sứ mệnh Kiến tạo cuộc sống số của Viettel
Trở lại với “chị Google”, anh Nguyễn Hoàng Hưng nói, công nghệ Text to Speech mà một tập đoàn toàn cầu như Google đưa ra chỉ nhằm đáp ứng nhu cầu giải đáp thông tin và không ưu tiên tiếng Việt. Trong khi đó, Viettel – một Tập đoàn của Việt Nam đã đi vào “thị trường ngách” và tạo ra được sản phẩm chất lượng hơn và có thể ứng dụng đa dạng hơn để phục vụ cho người Việt.
Trong nhiều ứng dụng của AI, Viettel đã chọn đưa vào ứng dụng thực tế 7 sản phẩm trí tuệ nhân tạo đầu tiên: Cyberbot – trợ lý ảo chăm sóc khách hàng, Báo nói, Hệ thống quản lý danh tiếng và thương hiệu REPUTA, Hệ thống hỗ trợ chẩn đoán ảnh nội soi, Hệ thống theo dõi và cảnh báo biến động diện tích rừng, Hệ thống chống tấn công từ chối dịch vụ DDOS và Hệ thống camera giám sát giao thông.
Việc phát triển các sản phẩm AI nói trên là những câu trả lời đầu tiên của Viettel cho bài toán “Kiến tạo cuộc sống số” tại Việt Nam. Không chỉ là sự chuyển mình thức thời theo xu hướng phát triển công nghệ trên thế giới, Viettel lựa chọn cho ra đời các sản phẩm trí tuệ nhân tạo có khả năng giải quyết những vấn đề thực tiễn cần thiết nhất của xã hội Việt Nam.
Doanh nghiệp cần chuyên nghiệp hóa, tiết kiệm chi phí trong chăm sóc khách hàng và quản lý truyền thông thương hiệu. Người dân cần dịch vụ y tế chất lượng cao. Tài nguyên rừng, tài nguyên môi trường của đất nước cần được bảo vệ. Chính phủ cần xây dựng hệ thống giao thông thông minh. Và mọi cá nhân, tổ chức đều cần được bảo vệ trong môi trường mạng….
Đó cũng là những điều chứng tỏ vị thế cùng trách nhiệm dẫn dắt ngành công nghệ thông tin của đất nước mà một Tập đoàn lớn như Viettel đặt trên vai. Bắt đầu từ 7 sản phẩm AI nói trên, Viettel có khát vọng trở thành điểm hội tụ và lan tỏa những sản phẩm ứng dụng công nghệ số đến mọi ngõ ngách của đời sống xã hội, cung cấp những giải pháp mang giá trị toàn cầu, đưa Việt Nam đồng hành với thế giới trong cuộc cách mạng 4.0.
Nguyễn Quỳnh - ictnews

3 Ways Artificial Intelligence Has Sparked Marketing and Sales Transformation

3 Ways Artificial Intelligence Has Sparked Marketing and Sales Transformation

Artificial intelligence, or AI as it's called, has been a buzzword for nearly a decade already, yet sometimes it still feels as though we’re just in the early stages of discovering what predictive analytics and machine learning can do for enterprises.
Nowhere is this truer than in marketing and sales functions. According to Forrester, as of 2017 marketing and sales accounted for more than 50 percent of all AI investments.
But when you look at investors who have already sunk serious money into AI projects, only 45 percent have seen any results at all. And among those who are seeing results, 25 percent agree that they’ve become more effective in their business processesThese discouraging numbers paint a vivid picture: Most marketing and sales teams simply aren’t properly equipped to implement AI.
Here are three ways in which AI has completely transformed enterprise sales and marketing in the 21st century for at least some companies:

1. Predicting outcomes to increase lead generation

Marketing is by nature a very competitive and data-driven endeavor, especially at the enterprise level. Every facet of global, cross-channel marketing relies heavily on a competent knowledge economy comprised of data inputs (and proactive recommendations) gathered at every touchpoint with visitors, leads, and customers.
A great example of an effective AI-powered marketing engine was put together by CenturyLink, which provides cloud and security solutions to digital businesses. Before implementing AI, CenturyLink already had a sales team of about 1,600 people to handle all its incoming leads, and even that number was barely enough to meet the demand, according to Harvard Business Review.
"Angie," a Conversica AI virtual assistant, was hired to do a simple job: comb through thousands of leads, send them emails, and determine which leads were "hot" and which were not. If she found a quality lead, she would entrust it to a human salesperson.
So, Angie set to work right away and started sending out 30,000 emails per month.
As it turned out, Angie has been extremely good at her job. Not only does she consistently find about 40 new hot leads per week, but she is also able to understand 99 percent of the email replies she receives from customers. The 1 percent she doesn’t understand are forwarded to her human manager. Turns out Angie is also good at routing the right leads to the right reps.
All in all, CenturyLink has earned $20  for every $1 it's spent on Angie: That's an impressive 1,900 percent ROI.

2. Recommending next steps and resolving issues

Another major way AI has helped enterprise marketing and sales teams is with the customer journey and customer support -- integral parts of the marketing and sales life cycle.
As an example, the printing giant Epson America was drowning in leads and didn’t know how to handle them anymore. Where CenturyLink was using its AI assistant to find and qualify leads (i.e., marketing), Epson had no problem with marketing or outreach -- if anything, the company was too good at this. It receives, on average, 50,000 leads per year.
In no time at all, Epson realized the force-multiplier potential of AI. It also realized that the AI virtual assistant could help its human sales teams with cross-selling, upselling and recurring orders, as well. It could also discover and report unresolved customer issues to the right customer support reps immediately.
Before it implemented its AI sales assistant, Epson had been accustomed to seeing around 20 responses for every 100 leads. But since implementing the Conversica AI, it now receives a staggering 51 responses --  a 240 percent increase -- as well as a 75 percent increase in qualified leads.
This led to an additional $2 million in revenue in the first 90 days of using that AI.

3. Creating disposable content, even advertising

Perhaps the most surprising AI implementation I've seen at the enterprise level is the ability of AI to replicate human-like writing and content creation. Researchers have spent decades trying to make computers write the way humans do, but only in recent years have they been successful. For certain types of disposable content, AI has already shown itself to be more effective than a content team would be.
The examples of AI writers emerging in the worlds of publishing are numerous: Forbeswriters are planning on using an AI to help them pen their drafts; a slew of newspapers, including the New York Times, and the wire service Reuters, use AI to write real-time financial reports and sports recaps (called "robot reporters"); and OpenAI claims to have developed an AI writer so good that it is too dangerous for public release.
Even more incredible, Toyota recently used IBM Watson’s machine-learning capabilities to design a new kind of advertising campaign for the Rav4: one that generates entire ad scripts. They’ve even given it a catchy label: creative programmatic.
According to Ad Age, Toyota gave IBM Watson a list of the top 1,000 recreational activities that you might use a car to get to and tasked Watson with pairing the activities together in unexpected and intriguing ways. Watson’s video script outputs were then fed to another AI tool, a video generator that stitches together stock and original footage, called Imposium. The final results: 300 unique, targeted video advertisements that were used as Facebook and Instagram.

Toto, I don’t think we’re in Kansas anymore.

In the 21st century, AI is starting to look less and less like science fiction and more like the times we’re living in. For enterprises that actually have the budgets to implement and experiment with AI pilot programs for marketing and sales -- as we've seen, the sky’s the limit.
If I’ve learned one thing from running various digital marketing transformations that also better align sales and marketing, it’s that AI is making its way into every part of the enterprise technology stack. The ROI is there. Its short- and long-term impact can be tremendous.
But don’t underestimate the time and effort required. Take inspiration from other brands that have hit the ball out of the park with AI initiatives. Keep things simple for a pilot, stay agile during implementation, and make sure to hire the right team for the job. You will see results.

7 Types Of Artificial Intelligence

uncaptioned

Artificial Intelligence is probably the most complex and astounding creations of humanity yet. And that is disregarding the fact that the field remains largely unexplored, which means that every amazing AI applicationthat we see today represents merely the tip of the AI iceberg, as it were. While this fact may have been stated and restated numerous times, it is still hard to comprehensively gain perspective on the potential impact of AI in the future. The reason for this is the revolutionary impact that AI is having on society, even at such a relatively early stage in its evolution.
AI’s rapid growth and powerful capabilities have made people paranoid about the inevitability and proximity of an AI takeover. Also, the transformation brought about by AI in different industries has made business leaders and the mainstream public think that we are close to achieving the peak of AI research and maxing out AI’s potential. However, understanding the types of AI that are possible and the types that exist now will give a clearer picture of existing AI capabilities and the long road ahead for AI research.

Understanding the types of AI classification

Since AI research purports to make machines emulate human-like functioning, the degree to which an AI system can replicate human capabilities is used as the criterion for determining the types of AI. Thus, depending on how a machine compares to humans in terms of versatility and performance, AI can be classified under one, among the multiple types of AI. Under such a system, an AI that can perform more human-like functions with equivalent levels of proficiency will be considered as a more evolved type of AI, while an AI that has limited functionality and performance would be considered a simpler and less evolved type.
Based on this criterion, there are two ways in which AI is generally classified. One type is based on classifying AI and AI-enabled machines based on their likeness to the human mind, and their ability to “think” and perhaps even “feel” like humans. According to this system of classification, there are four types of AI or AI-based systems: reactive machines, limited memory machines, theory of mind, and self-aware AI.
uncaptioned
ALLERIN

1.    Reactive Machines

These are the oldest forms of AI systems that have extremely limited capability. They emulate the human mind’s ability to respond to different kinds of stimuli. These machines do not have memory-based functionality. This means such machines cannot use previously gained experiences to inform their present actions, i.e., these machines do not have the ability to “learn.” These machines could only be used for automatically responding to a limited set or combination of inputs. They cannot be used to rely on memory to improve their operations based on the same. A popular example of a reactive AI machine is IBM’s Deep Blue, a machine that beat chess Grandmaster Garry Kasparov in 1997.

2.    Limited Memory

Limited memory machines are machines that, in addition to having the capabilities of purely reactive machines, are also capable of learning from historical data to make decisions. Nearly all existing applications that we know of come under this category of AI. All present-day AI systems, such as those using deep learning, are trained by large volumes of training data that they store in their memory to form a reference model for solving future problems. For instance, an image recognition AI is trained using thousands of pictures and their labels to teach it to name objects it scans. When an image is scanned by such an AI, it uses the training images as references to understand the contents of the image presented to it, and based on its “learning experience” it labels new images with increasing accuracy.
Almost all present-day AI applications, from chatbots and virtual assistants to self-driving vehicles are all driven by limited memory AI.

3.    Theory of Mind

While the previous two types of AI have been and are found in abundance, the next two types of AI exist, for now, either as a concept or a work in progress. Theory of mind AI is the next level of AI systems that researchers are currently engaged in innovating. A theory of mind level AI will be able to better understand the entities it is interacting with by discerning their needs, emotions, beliefs, and thought processes. While artificial emotional intelligence is already a budding industry and an area of interest for leading AI researchers, achieving Theory of mind level of AI will require development in other branches of AI as well. This is because to truly understand human needs, AI machines will have to perceive humans as individuals whose minds can be shaped by multiple factors, essentially “understanding” humans.

4.    Self-aware

This is the final stage of AI development which currently exists only hypothetically. Self-aware AI, which, self explanatorily, is an AI that has evolved to be so akin to the human brain that it has developed self-awareness. Creating this type of Ai, which is decades, if not centuries away from materializing, is and will always be the ultimate objective of all AI research. This type of AI will not only be able to understand and evoke emotions in those it interacts with, but also have emotions, needs, beliefs, and potentially desires of its own. And this is the type of AI that doomsayers of the technology are wary of. Although the development of self-aware can potentially boost our progress as a civilization by leaps and bounds, it can also potentially lead to catastrophe. This is because once self-aware, the AI would be capable of having ideas like self-preservation which may directly or indirectly spell the end for humanity, as such an entity could easily outmaneuver the intellect of any human being and plot elaborate schemes to take over humanity.
The alternate system of classification that is more generally used in tech parlance is the classification of the technology into Artificial Narrow Intelligence (ANI), Artificial General Intelligence (AGI), and Artificial Superintelligence (ASI).

5.    Artificial Narrow Intelligence (ANI)

This type of artificial intelligence represents all the existing AI, including even the most complicated and capable AI that has ever been created to date. Artificial narrow intelligence refers to AI systems that can only perform a specific task autonomously using human-like capabilities. These machines can do nothing more than what they are programmed to do, and thus have a very limited or narrow range of competencies. According to the aforementioned system of classification, these systems correspond to all the reactive and limited memory AI. Even the most complex AI that uses machine learning and deep learning to teach itself falls under ANI.

6.    Artificial General Intelligence (AGI)

Artificial General Intelligence is the ability of an AI agent to learn, perceive, understand, and function completely like a human being. These systems will be able to independently build multiple competencies and form connections and generalizations across domains, massively cutting down on time needed for training. This will make AI systems just as capable as humans by replicating our multi-functional capabilities.

7.    Artificial Superintelligence (ASI)

The development of Artificial Superintelligence will probably mark the pinnacle of AI research, as AGI will become by far the most capable forms of intelligence on earth. ASI, in addition to replicating the multi-faceted intelligence of human beings, will be exceedingly better at everything they do because of overwhelmingly greater memory, faster data processing and analysis, and decision-making capabilities. The development of AGI and ASI will lead to a scenario most popularly referred to as the singularity. And while the potential of having such powerful machines at our disposal seems appealing, these machines may also threaten our existence or at the very least, our way of life.

At this point, it is hard to picture the state of our world when more advanced types of AI come into being. However, it is clear that there is a long way to get there as the current state of AI development compared to where it is projected to go is still in its rudimentary stage. For those holding a negative outlook for the future of AI, this means that now is a little too soon to be worrying about the singularity, and there's still time to ensure AI safety. And for those who are optimistic about the future of AI, the fact that we've merely scratched the surface of AI development makes the future even more exciting.